موسیقی کودکان در متد ارف

  • تاریخ ایجاد: 29 مرداد 1401

متد ارف

کارل ارف (1895-1982) آهنگساز آلمانی و مربی روش منحصر به فرد آموزش موسیقی به کودکان را به وجود آورد. ارف موسیقی ایده آل برای کودکان را اینگونه تعریف می کند: “موسیقی کودکان هرگز تنها حرکت، رقص، و آواز نیست بلکه به معنی مشارکت فعال گوش است.” ارف عقیده داشت: ” اول تجربه ناخودآگاه، سپس یادگیری آگاهانه” بر اساس این ایده ، رویکرد ارف ایجاد درک درستی از مفاهیم و مهارت ها از طریق ارتباط  دادن کودک  با موسیقی به شکل تجربی در تمام سطوح می باشد. این سطوح عبارتند از گفتار/شعر و ترانه، آواز خواندن، حرکت، اجرا، و نواختن آلات ضربی و غیرضربی می باشد.

فلسفه ارف تشویق کودکان به تجربه موسیقی در سطح درک خود می باشد. کودکان به یادگیری در محیط طبیعی خود و از بازی کردن سوق داده می شوند. در این دوره به کودکان مجال داده می شود تا رفتارهای بداهه داشته باشند و به این ترتیب موسیقی را کشف کنند.

همچنین استفاده از موسیقی محلی و قومی در موسیقی کودکان از نظر ارف لازم و مفید است.

 

نگاه زیرچشمی به یک کلاس درس ارف: (یک کلاس 30 دقیقه)

“به من بگو، من فراموش کرده ام … به من نشان بده، آهان یادم اومد… فهمیدم.” کارل ارف

درس ارف ممکن است با گوش دادن به یک داستان کوتاه آغاز شود و از کودک خواسته شود که با یکی از آلات موسیقی صدای باران و یا صدای جاری در داستان را بنوازد. از گروه دیگری می تواند خواسته شود که یک صدای شاد را اجرا کند. معلم داستان را دوباره می خواند و این بار جلوه های صوتی توسط کودکان به داستان اضافه می شود. انواع ابزارها در اختیار کودکان قرار می گیرد.

 

عناصر متد ارف

فلسفه ارف آموزش موسیقی برای همه افراد است. ارف اساسا یک رویکرد فعال تجربه موسیقی است. ارف، خلاقیت را از طریق پاسخ طبیعی دانش آموز به موسیقی تشویق می کند.

 

1. ریتم

ارف با ریتم آغاز می شود به این دلیل که اساسی ترین عنصر است. کودک از این طریق الگوهای گفتاری طبیعی را می آموزد. برای کودک، صحبت کردن، آواز، موسیقی و حرکت همه به طور طبیعی به هم متصل است. مربی سپس کودکان را به خلاقیت سوق می دهد. با ارتباط دادن الگوهای گفتاری به ریتم، کودک می تواند استاد ریتم مورد نیاز را درک کند. همین مسئله به طور طبیعی به الگوهای ریتم بدن و حرکت در پاسخ به موسیقی نیز منجر می شود.

 

2. ملودی

ملودی نیز به همین شیوه تدریس می شود. توسعه فواصل ساده از رزین های طبیعی از کلمات. ترکیب این فواصل یک ملودی می سازد. این ملودی سپس می تواند توسط آلات موسیقی نواخته شود. همان طور که ارف گفته است: ” اول تجربه ناخودآگاه، سپس یادگیری آگاهانه” تنها پس از بازی است که نتیجه آموزش ها نمود پیدا می کند.

 

3. بداهه

بخش الزامی و جدانشدنی از بازی و تجربه به روش ارف عنصر بداهه است. عنوان بداهه از نظر بزرگسالان ترسناک بنظر می آید،  آزاد گذاشتن کودکان بدون هیچ قانونی! اما مربی در مرزهای مشخصی به کودک اجازه می دهد تا ریتم، ملودی و حرکت ایجاد کند.

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات